خبرنگاران نه عظیم کنگره به سیاست امنیتی ترامپ در اروپا

به گزارش مجله سویگل، تهران- خبرنگاران- مخالفت کنگره آمریکا با تصمیم دولت ترامپ برای خارج کردن نظامیان این کشور از آلمان حامل پیغام مهمی به رئیس جمهوری منتخب بوده و نویدبخش خاتمه دوره پر تلاطم مناسبات آلمان و آمریکا به شمار می رود.

خبرنگاران نه عظیم کنگره به سیاست امنیتی ترامپ در اروپا

با ما سفر کنید و با شرایط تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش روز شنبه خبرنگاران، دموکرات ها و جمهوری خواستار کنگره آمریکا آدینه شب با لایحه بودجه دفاعی موافقت کردند که آنچه را رئیس جمهور کنونی می خواست قبل از انتها دوره مسئولیت خود اجرا کند، متوقف می نماید. پیش از آن کنگره خروج برنامه ریزی شده ترامپ از آلمان را متوقف نموده بود.

طبق مصوبه کنگره فقط تعداد 3400 سرباز آمریکایی مستقر در آلمان ممکن است کاهش یابد آن هم در صورتی که پنتاگون قبلاً به طور مفصل درباره بی خطر بودن این کاهش به مجلس اطمینان داده باشد و نشان دهد که خروج نسبی به نفع منافع ملی ایالات متحده است، همچنین انتقال نیروها از آلمان 120 روز پس از طی این مراحل انجام می گیرد.

تصمیم کنگره در عمل به معنای لغو شدن برنامه های ترامپ برای جابجایی نظامیان آمریکا در اروپا است. جو بایدن در حالی روز 20 ژانویه (اول بهمن) به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد می نماید که صراحتا اعلام نموده به برنامه های سلف خود اعتقادی ندارد. آنتونی بلینکن نامزد وزارت امور خارجه دولت آینده او نیز، تصمیم ترامپ را احمقانه و خصمانه دانسته است که به جز تضعیف ناتو ، یاری به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و آسیب رساندن به آلمان به عنوان مهمترین متحد واشنگتن در اروپا نتیجه ای ندارد.

صرفنظر از این موضع بایدن، مصوبه اخیر کنگره که در آن هماهنگی نادر بین جناح های لیبرال و محافظه کار کنگره به چشم می خورد این پیغام را به رئیس جمهوری جدید منتقل می نماید که در مسائل امنیتی و دفاعی آمریکا تفاوتی بین روسای جمهوری دموکرات و جمهوریخواه نمی بینند. کنگره با خروج نظامیان آمریکایی از آلمان مخالف است زیرا این اقدام را موجب کاهش نفوذ آمریکا و قدرت گیری روسیه ارزیابی می نماید.

از همین روست که اعلام این تصمیم از سوی ترامپ، اعتراضاتی را نیز در صفوف جمهوریخواستار به وجود آورد. شماری از آنها به رهبری مک تورنبری عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان در ماه ژوئن (تیر ماه) طی نامه ای توصیه به جلوگیری از این اقدام کردند. آنها استدلال کردند که این کار روسیه را تشویق می نماید تا به طور تهاجمی عمل کند. منتقدان ترامپ بارها تأکید نموده اند که حضور آمریکا در اروپا به دلایل لجستیکی لازم است. اما حامیان او، از خروج به عنوان مولفه ای از سیاست خارجی که مداخلات از راه دور را فقط در موارد اضطراری شدید ارائه می دهد ، استقبال کردند.

اما این تنها شکست ترامپ در پیشبرد سیاست های دفاعی اش نیست. نشریه اشتاندارد اتریش در این رابطه می نویسد: قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) که اکنون دستان ترامپ را بسته است ، احتمالاً هفته آینده رأی خواهد آورد. این قانون میزان بودجه دفاعی را تنظیم می نماید. پس از مصالحه ای که دموکرات ها و جمهوری خواستار در مذاکراتی سخت در هر دو اتاق کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) به دست آوردند ، این رقم حدود 740 میلیارد دلار خواهد بود.

این اصلاحیه نه تنها با توجه به آلمان بلکه همچنین به کره جنوبی ، طرح های احتمالی خروج نیروها را منوط به شرایطی می نماید. به عنوان مثال وزیر دفاع، باید کاهش احتمالی نیروهای مسلح در این کشور شرقی آسیا را 90 روز قبل از آغاز آن توجیه کند. 28500 سرباز آمریکایی در حال حاضر در کره جنوبی مستقر هستند. ترامپ بارها به دولت این کشور هشدار داده بود که یا هزینه بیشتری برای برخورداری از چتر محافظتی آمریکا بپردازد یا اینکه باید بدون حضور این نیروها کار کند.

طبق طرحی که مارک اسپر رئیس برکنار شده پنتاگون در ژوئیه (مرداد ماه) ارائه کرد، ایالات متحده می خواست حدود 12000 سرباز را از آلمان بیرون بکشد. قرار بود 5400 سرباز به دیگر کشورهای اروپایی به ویژه بلژیک و ایتالیا منتقل شوند و بقیه به کشور خود بازگردند. با این حال منتقدان متذکر شده بودند که سرانه هزینه های دفاعی بلژیک و ایتالیا کمتر از آلمان است.

به این ترتیب اروپایی ها و به ویژه آلمان می توانند با امید بیشتری به کاهش تنش در مناسبات خود با آمریکا بیاندیشند چرا که کاهش شمار نظامیان آمریکایی یکی از مسائل مورد اختلاف دو طرف در ماه های اخیر بوده است. هر چند با این مصوبه کنگره آمریکا نگرانی آلمانی ها در این خصوص کاهش یافته اما لزوم افزایش هزینه های دفاعی ناتو از سوی اعضای اروپایی که خواسته دولت آمریکا از زمان باراک اوباما بوده است، همچنان به قوت خود باقی است.

در واقع خروج نظامیان آمریکایی از آلمان یک اقدام تنبیهی برای متحدی بود که ترامپ از ابتدای دوره ریاست جمهوری خود به عنوان دشمن مورد علاقه اش برگزید. او در اظهاراتش همیشه به هدف گذاری ناتو اشاره می کرد که هر کشور عضو باید دو درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را برای دفاع هزینه کند. آلمان اکنون با اختصاص 1.38 درصد از فراوری ناخالص ملی خود به این امر، به این هدف نزدیک شده است، اما هنوز هم به طور قابل توجهی با خواسته آمریکا فاصله دارد. ایالات متحده با توجه به فراوری ناخالص داخلی بالاتر خود برای هزینه های دفاعی ناتو، 3.4 درصد هزینه می نماید.

دونالد ترامپ در انتقادهای تند خود از آلمان گفته بود که این کشور، محافظت از خودش را به دوش سربازان آمریکایی انداخته و امنیت اش را به خرج آمریکا تامین می نماید. با این حال این تصمیم با مخالفت هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه روبرو شد. اکنون به دلیل بحث پیرامون لایحه بودجه، اعضای این دو حزب باید بار دیگر ابعاد این تصمیم و نگرانی های مطروحه را آنالیز نمایند. پیش نویس 4517 صفحه ای لایحه بودجه 2021 آمریکا باید در روزهای آینده در کمیته های مختلف کنگره مورد بحث و تایید نهایی قرار گیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1314

به "خبرنگاران نه عظیم کنگره به سیاست امنیتی ترامپ در اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نه عظیم کنگره به سیاست امنیتی ترامپ در اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید