طرز تهیه نان خامه ای خوشمزه

به گزارش مجله سویگل، نان خامه ­ای یا به اصطلاح خودمان نون خامه­ ای، یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه و پرطرفداری است که معمولاً در هر قنادی ای پیدا می گردد. این شیرینی از خمیر پفی تهیه شده و شکل توپ مانندی دارد که داخل آن از خامه پر شده است. البته شیرینی خامه ­ای می تواند هم به شکل ساده باشد و هم با شکلات و کارامل تزیین گردد. در ادامه می خواهیم طرز تهیه نان خامه ای خانگی خوشمزه را آموزش دهیم.

طرز تهیه نان خامه ای خوشمزه

تهیه نان خامه­ ای

برای تهیه نان خامه ای توجه به مواد اولیه و دستورتهیه آن خیلی مهم است. شما با مطالعه ادامه مقاله و اجرای مرحله به مرحله آن می توانید شرینی خوشمزه ای آماده و سرو کنید

مواد اولیه

موادی که برای تهیه یک نان خامه ­ای خوشمزه مورد احتیاج است عبارتند از:

  • کره: 50 گرم
  • شکر: 2/1 قاشق چای خوری
  • آب: 200 میلی لیتر
  • آرد: 125 گرم
  • تخم مرغ: 4 عدد
  • بکینگ پودر: 8/1 قاشق چای خوری
  • وانیل: 8/1 قاشق چای خوری
  • خامه قنادی: 300 گرم

این مواد برای تهیۀ شیرینی برای 4 نفر مناسب است.

طرز تهیه نان خامه ­ای

تهیۀ نان خامه ای مراحل خاصی دارد که این مراحل حتماً باید به ترتیبی که در زیر آورده شده انجام گردد.

  1. اولین کاری که باید برای تهیۀ نان خامه ای انجام دهید این است که ظرف را روی حرارت گذاشته و سپس آب، کره و شکر را داخل ظرف ریخته و به قدری هم بزنید تا کره و شکر به صورت کامل حل شده و آب به نقطه جوش برسد.
  2. به محض اینکه آب آغاز به جوشیدن کرد، همه آرد را یک جا داخل آب ریخته و با سرعت زیاد و به صورت مداوم هم بزنید تا گلوله ای شکل نگردد و در نهایت، خمیری مثل حلوا درست گردد. نکته­ ای که در این مرحله باید رعایت گردد این است که آرد را قبل از اضافه کردن به مایع، حتما الک نموده باشید.
  3. پس از اینکه خمیر درست شد، چند ثانیه بعد خمیر را به ظرف خنک دیگری انتقال داده و اجازه دهید تا در همان ظرف مانده و خنک گردد.
  4. پس از خنک شدن خمیر، در ظرف دیگری تخم ­مرغ ها را شکسته و از طریق یک هم زن دستی، به هم زدن تخم مرغ ها اقدام کنید. تا حدی هم بزنید که تخم مرغ ­ها حالت لختی خود را از دست بدهند.
  5. سپس آغاز کنید با همزن برقی خمیر را به هم زده و تخم مرغ آماده شده در مرحله قبل را کم­ کم طی چند مرحله به خمیر اضافه کنید.
  6. توجه کنید که طی هر بار اضافه کردن، خمیر را 3-4 دقیقه هم بزنید. به صورتی که تخم مرغ ها کاملاً جذب خمیر شده و خمیر حالت کش دار به خود بگیرد. در مرحلۀ آخر هم زدن، بکینگ پودر را هم به خمیر اضافه کنید تا بوی بد تخم مرغ را بگیرد. بعلاوه باعث گردد تا خمیر کمی پف داشته باشد.
  7. بعد از اینکه خمیر به صورت کامل آماده شد، کف سینی، یک کاغذ چربی پهن کنید. سپس خمیر آماده شده را درون یک ماسوره شکوفه ای شکل بریزید و روی سینی فشار دهید تا حالت نان خامه ای به خود بگیرد.
  8. اگر می خواهید مقدار نان خامه­ ای شما میانه باشد، توجه کنید که مقدار هر خمیری که با فاصله داخل سینی می چینید، به مقدار یک گردو یا کمی بزرگتر باشد. اما اگر می خواهید نان خامه ­ای شما بزرگتر باشد، باید از ماسوره بزرگتری استفاده نموده و مقدار هر نان خامه ای را هم بزرگتر در نظر بگیرید.
  9. فر را روشن نموده و روی حرارت 200 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. در این مرحله دقت کنید که قبل از اینکه خمیر نان خامه ای را داخل فر قرار دهید، حتما باید فر به صورت کامل داغ شده باشد. سپس سینی را داخل فر گذاشته و اجازه دهید حدود نیم ساعت با درجه حرارت 200 درجۀ سانتیگراد بپزد و حجم هر شیرینی، دو سه برابر حجم اولیه گردد. زمانی که نا­ن های خامه ای پخته شده را از فر خا­­­­رج کردید باید تو خالی باشند. سپس اجازه دهید نان­ ها کاملا سرد شوند.
  10. در این مرحله نوبت به آماد­ ه سازی خامه می رسد که باید داخل نان خامه­ ای ریخته گردد. باید خامه قنادی را مدت کمی در دمای محیط قرار دهید تا کمی از حالت سفتی خارج گردد. سپس از طریق همزن برقی با دور تند، چند دقیقه هم بزنید تا فرم گرفته و حالت پفی پیدا کند.
  11. پس از اینکه نان های خامه ای خنک شدند، خامه فرم گرفته را داخل یک قیف یا ماسوره ریخته و در قسمت ته نان، یک سوراخ کوچک ایجاد کنید و خامه را از آن قسمت داخل نان خامه ای بریزید تا پر گردد. البته در این مرحله مهم نیست که قیف یا ماسوره شما چه شکلی باشد.
  12. اکنون نان خامه ­ای آماده شده و باید به مدت 1 الی 2 ساعت داخل یخچال بگذارید تا خنک گردد. توجه کنید که اگر نان خامه ­ای آماده شده را داخل یخچال نگذارید، خیسی خامه ممکن است نان خامه را خراب نموده و شکل خود را از دست بدهد. حالا نان خامه ­ای شما آماده شده و می توانید نوش جان کنید.

نکاتی در تهیه نان خانگی خامه ای

اگر اولین بار است که می خواهید نان خامه ­ای خانگی درست کنید، بهتر است چند نکته در رابطه با پخت آن بدانید تا تجربۀ خوبی از پخت این شیرینی خامه­ ای داشته باشید.

  • باید حرارت اجاق در مرحله اول پخت نان خامه ای کم باشد تا آب سریع بخار نگردد.
  • بهتر است هم زدن تخم مرغ ها به صورت دستی انجام گردد. در ­غیر ­اینصورت حتماً از یک هم زن از سری خمیر گیر بهره ببرید.
  • خمیر باید به صورت کامل هم زده گردد و قبل از ریختن داخل قیف، حال براق و کشی داشته باشد، در غیر اینصورت باعث می ­گردد نان خامه ای ترک بخورند.
  • به هنگام هم زدن تخم مرغ ها می توانید کمی وانیل، مقداری پوست لیموترش تازه و یا یک قاشق گلاب اضافه کنید.
  • حتما از تخم مرغ های تازه برای پخت نون خامه ­ای بهره ببرید.
  • زمانی که در مرحله 6 می خواهید خمیرها را داخل قالب فر قرار دهید، توصیه می گردد، آنها را دور تا دور سینی پخش نموده و در مرکز قالب قرار ندهید. چرا که مرکز آن در ارتباط مستقیم با حرارت فر واقع شده است و ممکن است نان ها بسوزند.
  • اگر برای تهیۀ نان خامه ای می خواهید به جای خامۀ قنادی از خامۀ صبحانه بهره ببرید، حتماً باید مقداری پودر خامه یا ژلاتین به آن اضافه کنید.
  • زمانی که می خواهید تخم مرغ ها را به خمیر اضافه کنید، باید دمای خمیر طبیعی باشد، یعنی نه خیلی گرم و نه خیلی سرد.
  • یکی از ایراداتی که ممکن است شیرینی خامه ­ای پیدا کند این است که حالت نرم و خمیری داشته باشد. این موضوع به این علت است که زمان درست کردن خمیر، اجازه نداده اید که تمام آب داخل خمیر به صورت کامل بخار گردد.
  • برای اینکه مطمئن شوید که خمیر هنوز آب دارد یا نه، یک قاشق داخل خمیر فرو کنید و بردارید. در این حالت حالت خمیر باید به گونه ای باشد که نه کامل بایستد و نه بیفتد.

کلام آخر

حالا شما مواد لازم برای تهیۀ نان خامه ای و بعلاوه طرز تهیه نان خامه ای را یاد گرفتید و می توانید یک شیرینی خوشمزه برای خود و خانواده درست نموده و از خوردن آن لذت ببرید. به شرط آنکه همۀ مراحل تهیۀ نان خامه ای را به درستی پیش رفته و نکات گفته شده را به هنگام پخت شیرینی خامه ­ای لحاظ کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2025

به "طرز تهیه نان خامه ای خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان خامه ای خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید