مجوزهای سرمایه گذاری اعلامی و نظارت ها پسینی گردد

به گزارش مجله سویگل، رییس مجلس شورای اسلامی بر پسینی شدن نظارت دستگاه ها در حوزه سرمایه گذاری تاکید نمود و گفت: باید از تجربیات کشورهایی که در حوزه کاهش مجوزها پیشرو بوده اند، استفاده گردد.

مجوزهای سرمایه گذاری اعلامی و نظارت ها پسینی گردد

به گزارش خبرنگاران، ظهر امروز (سه شنبه) علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از نشست آنالیز عملکرد وزارتخانه های مختلف برای رونق فراوری در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: تا به امروز 3 جلسه برای تحقق شعار سال رونق فراوری در مجلس برگزار گردیده که در این جلسات وزرا و روسای کمیسیون های مربوطه حضور داشتند، البته با توجه به اینکه کمیسیون ویژه ای برای حمایت از فراوری ملی در مجلس ایجاد شده است، این کمیسیون نظر کمیسیون های متعدد را اخذ و تجمیع می نماید.

لاریجانی با بیان اینکه در آخرین نشست آنالیز عملکرد وزارتخانه های مختلف مالی برای تحقق رونق فراوری مقرر شد مرکز پژوهش ها با تمامی دستگاه ها جلسات کارشناسی برگزار کند، اضافه کرد: پس از آن جلسه دستگاه ها، معاونت های مربوطه خود را در حوزه رونق فراوری ملی معرفی کردند و حدود 132 جلسه کارشناسی برگزار گردید تا معین گردد هر دستگاهی باید چه اقداماتی انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون ویژه حمایت از فراوری ملی تا به امروز 19 جلسه برای رونق فراوری ملی برگزار نموده است، ادامه داد: این کمیسیون معین نموده چه حوزه هایی به قانون احتیاج دارد و چه بخش هایی باید قوانین فعلی را اجرایی نمایند که به این منظور موارد اجرایی فهرست شده است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در بعضی بخش ها برای رونق فراوری باید تصمیم گیری صورت می گرفت، تأکید کرد: بر اساس گزارش های ارائه شده معین شد در مقام اجرا بعضی دستگاه ها دقیق عمل ننموده اند و وزرا باید برای اجرایی شدن قوانین مرتبط با رونق فراوری پیگیری هایی داشته باشند.

وی ادامه داد: در نشست امروز مقرر شد وزرا موارد اجرایی لیست شده را به تمامی زیرمجموعه های خود ابلاغ و مرکز پژوهش های مجلس نحوه اجرا را به صورت مستمر پیگیری کند تا در جلسه بعدی این قوانین در مقام اجرا محقق شده باشند.

لاریجانی با بیان اینکه آیین نامه های اجرایی بعضی مواد قانونی برای تحقق رونق فراوری تدوین نشده است، توضیح داد: آیین نامه های چند ماده از قانون حداکثر استفاده از توان فراوری داخلی باید در هیأت دولت تصویب می شد که به این منظور مقرر شد آقای نوبخت تصویب آنها را پیگیری کند.

وی اضافه کرد: آیین نامه تسهیل فضای کسب و کار حتما باید در دولت تصویب گردد که به این منظور نیز مقرر شد سازمان برنامه و بودجه تصویب این آیین نامه را در دولت دنبال کند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه مرکز پژوهش های مجلس باید با بدنه دستگاه ها ارتباط برقرار نموده و میزان رونق فراوری را ارزیابی کند، ادامه داد: در جلسه اخیر شورای مالی قوای سه گانه پیشنهادی توسط وزارت اقتصاد برای مولدسازی دارایی های دولت که میزان آن زیاد بوده ارائه و در همان جلسه تأکید شد که مولدسازی دارایی های دولت به قانون احتیاج دارد، بنابراین دولت باید پیشنهادی مدون کند که این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق و در قالب بودجه سال 99 آنالیز می گردد.

وی با تأکید بر اینکه دریافت مجوز از دستگاه های مختلف از مسائل کنونی افرادی است که می خواهند در بخش فراوری و خدمات فعالیت نمایند، توضیح داد: وزارت اقتصاد پایگاهی اطلاعاتی ایجاد نموده تا تمامی افرادی که برای سرمایه گذاری به مجوز احتیاج دارند به این پایگاه مراجعه نموده و از مجوزهای مورد احتیاج برای سرمایه گذاری آگاه شوند.

لاریجانی با بیان اینکه یکی از مباحث مطرح شده در نشست امروز پسینی شدن بسیاری از مجوزهای سرمایه گذاری بود که افراد در حال حاضر پیش از شروع سرمایه گذاری اخذ می نمایند، اضافه کرد: مقرر شد از تجربیات چند کشور که در حوزه کاهش مجوزها پیشرو بودند و ضوابط زاید را حذف و نظارت را پسینی نموده اند، استفاده گردد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر فردی می خواهد در حوزه کشاورزی گلخانه ای ایجاد کند باید ضوابط برای این فرد تشریح و نظارت دستگاه ها در این حوزه پسینی شده و اگر این فرد پس از سرمایه گذاری تخلفی مرتکب شد، آن گاه جریمه گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر دستگاه ها با پایگاه اطلاعاتی وزارت اقتصاد همکاری ننمایند در حکمی قانونی ملزم به همکاری می شوند، گفت: بسیاری از کشورهایی که فضای کسب و کار در آنها تسهیل شده مجوزهای دستگاه ها را اعلامی و نظارت های را پسینی نموده اند.

وی با تأکید بر اینکه بعضی دستگاه ها به دلیل تعارض منافع با سایر دستگاه ها مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری را صادر نمی نمایند، اضافه کرد: در بعضی نقاط امکان توسعه و نوسازی شهرک های صنعتی وجود دارد اما بعضی محدودیت های قانونی مانع توسعه می گردد که این موانع باید آنالیز و سپس با لحاظ شرایط برطرف گردد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه یکی از مسائل کشور پیگیری در مقام اجراء است، توضیح داد: در بعضی بخش ها تصمیم گیری قانونی اجرا شده و مسئله ای از حیث وجود قانون وجود ندارد، اما دستگاه ها پیگیری لازم برای اجرای قوانین را انجام نمی دهند که در این نشست مقرر شد دستگاه ها پیگیر اجرای قوانین رونق فراوری باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 688

به "مجوزهای سرمایه گذاری اعلامی و نظارت ها پسینی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجوزهای سرمایه گذاری اعلامی و نظارت ها پسینی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید