مزایا و معایب هورمون درمانی

به گزارش مجله سویگل، یائسگی دوره ای طبیعی در زندگی زنان است که نشانه اش توقف فعالیت تخمدان ها و قطع قاعدگی است. این دوره ممکن است ناگهانی یا تدریجی اتفاق بیفتد. قاعدگی معمولا در اواخر دهه پنجم زندگی روی می دهد. برخی مسایل مربوط به این دوره، از جمله پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی، علاوه بر سن، به کمبود های هورمونی هم مربوط

مزایا و معایب هورمون درمانی

مزایا و معایب هورمون درمانی

مصاحبه با دکتر نسرین نیرومنش درباره یکی از دغدغه های زنان بعد از یائسگی

یائسگی دوره ای طبیعی در زندگی زنان است که نشانه اش توقف فعالیت تخمدان ها و قطع قاعدگی است. این دوره ممکن است ناگهانی یا تدریجی اتفاق بیفتد. قاعدگی معمولا در اواخر دهه پنجم زندگی روی می دهد. برخی مسایل مربوط به این دوره، از جمله پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی، علاوه بر سن، به کمبود های هورمونی هم مربوط می شود و به همین دلیل، لازم است هورمون درمانی هم در این سنین، مورد توجه باشد. درباره هورمون درمانی با دکتر نسرین نیرومنش، فوق تخصص بیماری های زنان و نازایی به مصاحبه نشسته ایم.

خانم دکتر! هورمون درمانی چه نفعی برای خانم ها دارد؟

درمان جایگزین از طریق هورمون یا همان هورمون درمانی را می توان به تمام زنانی که علایم کمبود هورمونی دارند پیشنهاد کرد: گرگرفتگی، خشکی دستگاه تناسلی، مسائل ادراری، خانم هایی که بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان هستند مثلا سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارند یا سابقه مصرف دخانیات دارند و وزن شان کم است یا علایم رادیولوژیک پوکی استخوان دارند و همینطور افرادی که در معرض بیماری های قلبی و عروقی هستند و سابقه خانوادگی فشارخون بالا یا بیماری قلبی عروقی دارند.

فکر می کنم در این میان، گرگرفتگی شایع ترین علامت باشد. اینطورنیست؟

بله، گرگرفتگی شایع ترین عاملی است که بیمار در آن، وادار به مصرف هورمون می شود. البته درمان هورمونی مانع بیماری های قلبی عروقی از جمله پارگی های عروق کرونری قلب و سکته مغزی هم می شود و خطر سکته قلبی و مغزی را تا 50 درصد موارد کم می کند. هورمون درمانی با کم کردن چربی های مضر و کاهش کلسترول خون اثر محافظتی بر قلب و عروق کرونر دارد. هورمون درمانی با استروژن سبب کاهش تجمع پلاکت ها و مهار تشکیل لخته می شود.

حالا این درمان، چه عوارضی ممکن است داشته باشد؟

به نظر می رسد خطرات هورمون درمانی وابسته به دوز دارو باشد و بیشتر با دوز بالا دیده می شود. برخی تحقیقات، افزایش مختصر در بروز سرطان پستان در خانم هایی که بیشتر از 5 سال هورمون درمانی شده اند را نشان می دهد. خطر سرطان آندومتر (دیواره رحم) هم در کسانی که فقط هورمون استروژن مصرف می کنند 4 تا 7 برابر افزایش می یابد ولی اگر استروژن همراه پروژسترون مصرف شود این خطر به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد، بنابراین هر خانم یائسه در صورتی که خون ریزی نامنظم داشته باشد حتما باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. در برخی تحقیقات در زنانی که در دوران یائسگی هورمون استروژن مصرف می کنند خطر بیماری کیسه صفرا افزایش می یابد. خطر ترومبوفلبیت یا تشکیل لخته در وریدها هم در مصرف کنندگان قرص های ضدبارداری ثابت شده است ولی این خطر در زنان یائسه که مقدار استاندارد هورمون را مصرف می کنند افزایش نمی یابد و تغییر اساسی در فاکتورهای انعقادی زنان سالم ایجاد نمی کند ولی در زنانی که سابقه بیماری زمینه ای قلبی عروقی دارند خطر اختلالات انعقادی و تشکیل لخته افزایش می یابد. استروژن تاثیر اندکی هم بر فشارخون دارد و از آنجایی که فشارخون بالا به صورت مزمن از عوامل خطرساز برای انفارکتوس قلبی و سکته مغزی است، در افراد مبتلا به این اختلال باید فرد را به حفظ مقدار فشارخون در سطح پایین و بهره مندی از آثار محافظتی هورمون درمانی برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی ترغیب کرد.

هورمون درمانی به چه صورت انجام می شود؟

هورمون درمانی بیشتر به صورت قرص های خوراکی استروژن و پروژسترون استفاده می شود اما انواع تزریقی هورمون های استروژن و پروژسترون هم وجود دارد. انواع هورمون استروژن به صورت برچسب هایی که روی پوست چسبانده می شود و جذب پوست دارند هم وجود دارد. کِرِم های واژینال استروژن هم در دسترس است . معمولا قرص های خوراکی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ به دو صورت یک فرم مداوم که روزانه قرص های استروژن و پروژسترون را به صورت مرتب مصرف می کنند. در فرم دوم به مدت 3 هفته استروژن و 7 تا 10 روز آخر از پروژسترون به صورت متناوب استفاده می شود که اغلب یک هفته دارو و قطع می شود و ماهانه سبب پریود می شود.

این درمان به چه کسانی توصیه می شود؟

در خانم های یائسه، به خصوص در یائسگی زودرس که قبل از سن 35 تا 40 سالگی اتفاق می افتد، توصیه می شود. در کسانی که از گرگرفتگی شکایت دارند و کسانی که از خشکی واژن و درد به هنگام مقاربت شکایت دارند هم همین طور. خانم هایی که مسائل دستگاه ادراری دارند، آنهایی که خطر پوکی استخوان در آنها بیشتر است هم همین طور.

و در چه کسانی نباید تجویز شود؟

در موارد خون ریزی رحمی و ترومبوفلبیت فعال و همین طور بیماری های فعلی کبدی و کیسه صفرا. در مواردی که فرد سابقه سرطان پستان یا سابقه ترومبوفلبیت راجعه داشته باشد هم مصرف دارو منع نسبی دارد.

هورمون درمانی برای چه افرادی خوب و برای چه افرادی نامناسب است؟

هورمون درمانی در جلوگیری از پوکی استخوان مؤثر است. آ ثار سودمندی بر پوست دارد. در افرادی که گرگرفتگی دارند، تاثیر مثبت دارد. خشکی واژن، اختلالات دستگاه ادراری و مقاربت دردناک را بهبود می بخشد. از بیماری های قلبی عروقی، فشارخون بالا، سکته قلبی و مغزی جلوگیری می کند و در صورتی که منعی برای مصرف نداشته باشد مثلا بیماری های کبدی و کیسه صفرای فعال و یا سابقه سرطان پستان، بیماری های ترومبوفلبیت فعال، خون ریزی غیرطبیعی رحم وجود نداشته باشد پس از مشاوره کافی و آزمایش های لازم و ماموگرافی و اطمینان از سلامت سینه ها می توان از آن استفاده کرد.

هورمون درمانی 3 شرط دارد

درمان را زمان بندی کنید:

خطر هورمون درمانی در ایجاد بیماری قلبی در زنان زیر 60 سال چندان قابل توجه نیست. در واقع، برخی از بررسی ها نشان داده اند که استروژن ممکن است برای قلب در صورتی که در سال های ابتدای یائسگی مصرف شود، اثر حفاظتی داشته باشد.

مقدار داروی مصرفی را به حداقل برسانید:

از حداقل دوز موثر برای کوتاه ترین مقدار زمان مورد نیاز برای درمان علائم یائسگی استفاده کنید. از طرف دیگر، از ادامه دادن مصرف دارو تا زمانی که دارای علایم آزاردهنده یائسگی هستید، ترسی نداشته باشید.

بهترین روش ارایه دارو را پیدا کنید:

شما می توانید استروژن را به صورت قرص، چسب پوستی، ژل، کرم واژنی یا شیاف یا حلقه آهسته رهشی که در واژن قرار داده می شود، مصرف کنید. اگر تنها علایم واژنی شما را آزار می دهد، استفاده از کرم، قرص یا حلقه واژنی گزینه بهتری نسبت به قرص خوراکی یا برچسب پوستی است. این امر به دلیل آن است که استروژنی که در واژن استعمال شود، می تواند با دوز کمتر نسبت به قرص خوراکی یا برچسب پوستی موثر باشد. اگر رحم برداری نشده اید و از هورمون درمانی خوراکی یا با برچسب پوستی استفاده می کنید، به پروژسترون هم نیاز خواهید داشت که به صورت قرص خوراکی، قرص خوراکی ترکیبی، ژل واژنی، آی یو دی هورمون دار و برچسب پوستی ترکیبی موجود است.

اما به هر حال، زنان نباید مجبور شوند که از علایم یائسگی رنج ببرند. شما ممکن است بتوانید با گزینه های سالم سبک زندگی این علایم را کنترل کنید. در واقع، پزشک شما ممکن است پیش از تجویز دارو، به شما توصیه کند عادات ورزش و رژیم غذایی تان را تغییر دهید. اگر تغییرات سبک زندگی تسکین کافی از این علایم را فراهم نکرد، داروهای بسیاری به جز هورمون درمانی برای تسکین این علایم وجود دارند.

خلاصه این که هورمون درمانی نه برای همه بد است و نه برای همه خوب. آشکار است که هورمون درمانی، نوش دارویی برای بیماری های مربوط به افزایش سن به حساب نمی آید. تنها راه برای مشخص اینکه هورمون درمانی بهترین شیوه برای شما هست یا نه، مشورت با دکترتان درباره شرایط بهداشتی خودتان است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1763

به "مزایا و معایب هورمون درمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب هورمون درمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید