مسابقات خشن کشتی کج واقعیت دارد؟

به گزارش مجله سویگل، نام کشتی کج شاید به گوشتان خورده و با خودتان فکر نموده اید که چرا نام این ورزش را کشتی کج گذاشته اند. اما بهتر است بدانید که نام صحیح این رشته ورزشی اصلا کشتی کج نیست.

مسابقات خشن کشتی کج واقعیت دارد؟

به گزارش خبرنگاران، در همه جای دنیا به آن کشتی حرفه ای یا کشتی کچ می گویند. اما در زبان ما حرف چ به مرور تبدیل به ج شده و ما مانده ایم و ورزش خشن و بی محتوایی که به آن کشتی کج می گویند. اگر دلتان می خواهد همه چیز را درباره این ورزش خشن و نمایشی بدانید، این گزارش را به دقت بخوانید.

این ورزش با اینکه مسابقه ای کاملا نمایشی است اما تماشاچی های زیادی دارد. در ابتدای مسابقه هرکدام از مبارزان در یکی از گوشه های رینگ می ایستند. مسابقه می تواند بین دو نفر یا چند نفر یا حتی بین دو تیم با تعداد نفرات بیشتر از دو نفر برگزار گردد. یک نوع مسابقه دیگر هم در این رشته ورزشی برگزار می گردد که چند مبارز در آن برای پیروزی خودشان با هم درگیر می شوند.

به عبارت دیگر هیچ کدام از مسابقه دهنده ها با دیگری متحد نیستند و همه همدیگر را کتک می زنند تا به پیروزی برسند. یکی از علامت سؤال هایی که در فکر خیلی از تماشاچی ها به وجود می آید درباره این است که چرا وقتی این ورزش در رینگ اجرا می گردد به آن لقب کشتی را می دهند؛ درحالی که قوانین آن با مسابقات کشتی فرق دارد.

کشتی کج از نظر خیلی ها ورزشی است که در آن دو مسابقه دهنده به ظاهر همدیگر را تا سرحد مرگ کتک می زنند و از خشن ترین فنون برای شکست حریف استفاده می نمایند. حقیقت ماجرا این است که کشتی کج از یک جور کشتی محلی در فرانسه گرفته شده است. البته کشتی حرفه ای که به اشتباه کشتی کج هم خوانده می گردد فنون خاصی ندارد و بیشتر فن هایش را از بقیه ورزش ها گرفته است. شاید به خاطر همین بود که وقتی این ورزش شکل گرفت، به خاطر شباهت تعدادی از فنون آن به کشتی، این نام را هم برای آن انتخاب نموده اند.

پول بده ببین

کشتی کجی که در بیشتر برنامه ریزی های تلویزیون دیده می گردد در حقیقت یک ورزش حرفه ای غیررقابتی یا نوعی نمایش ورزشی است که نتیجه مسابقات آن قبل از آغاز از طریق هیأت برگزاری معین می گردد؛ یعنی هیچ شرکت نماینده ای برای غلبه بر حریف نیاز به نیروی زیادی ندارد و فقط کافی است نمایش بهتری را داخل رینگ و جلوی چشم تماشاچی های مشتاق اجرا کند.

کتک زدن های نوبتی و زمین خوردن های مصنوعی شرکت نماینده ها که بیشتر از همه به چشم تماشاچی ها می آیند نشان دهنده این مسأله هستند. همان طور که می دانید در کشتی حرفه ای فنون و ضربات مختلفی برای گلاویزی دو شرکت نماینده استفاده می گردد که از انواع کشتی و روش های جنگی در سراسر دنیا گرفته شده اند. این ورزش یکی از تفریح های مهم بین مردم آمریکای شمالی و ژاپن است.

تاریخ آغاز دقیق آن معین نیست اما به صورت رسمی این مسابقات با نام PPV در سال 1979 راه اندازی شده است. کشتی کج در روزهای ابتدایی شباهت زیادی به بوکس داشت؛ شاید به همین خاطر طرفداران کمی هم پیدا نموده بود و کج کارها در باشگاه های کوچک و محلی بازی می کردند. اما این بازی به مرور زمان در سراسر آمریکا رواج پیدا کرد و به تفریح محبوب افرادی که هوادار خشونت بودند تبدیل شد. کم کم باشگاه های زیادی هم با سرمایه گذاری بیشتری روی این ورزش تاسیس شدند.

یکی از پایه گذاران اصلی کشتی کج کسی نبود جز وینست جیمزمکمن که مسابقات PPV یا پول بده ببین را پایه گذاری کرد؛ یعنی کمپانی او اولین دوره مسابقات حرفه ای این ورزش را برگزار و حق پخش تلویزیونی و بلیت فروشی را در این ورزش پایه گذاری کرد. او در سال 1983 نام کمپانی اش را به WWF یعنی World Wrestling Federation تغییر داد و تا سال 1994 به همین نام باقی ماند و بعد از آن به دلیل فشاری که از طریق قانون به این کمپانی وارد می شد، تعدادی از قوانین این کمپانی را عوض کرد و به نام WWE به فعالیت ادامه داد.

بعد از این مسابقات بود که این ورزش در دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرد و تبدیل به یک صنعت سرگرم نماینده بزرگ و پر از خشونت شد؛ صنعتی که امروزه برای برگزاری مسابقاتش معین تکلیف می نماید. حالا مدت هاست که این مسابقات به نمایش پر هیجانی از فنون خشونت آمیز تبدیل شده است. اما چیزی که بیشتر از خود این رشته ورزشی بین تماشاچیان و طرفداران آن سروصدا به پا نموده، ستاره هایی است که کشتی کج را به عنوان ورزش حرفه ای خود انتخاب نموده اند. از سوپراستارهای معروف این رشته می توان به کینگ کنگ بادی و هلک هوگان اشاره نمود؛ این قهرمان های نمایشی بارها در فینال مسابقات کشتی کج با پیروزی از زمین خارج شده اند.

قهرمانان مختلف

درست مثل مسابقات بوکس حرفه ای وقتی بوی پول در این مسابقات به مشام رسید، سازمان های مختلف و زیادی در سراسر دنیا برای راه اندازی این ورزش تاسیس شدند. به این ترتیب هر سازمان برای خودش مسابقه برگزار می نماید و کمربند قهرمانی به برندگان هدیه می دهد. با این همه برخی مسابقات از بقیه مهم تر هستند و در دنیا طرفداران بیشتری دارند. مثلا WWE که مخفف عبارت تفریح کشتی در دنیا است هنوز جزء مشهورترین سازمان ها و مسابقات این رشته است. البته از نام آن معلوم است که از تماشای این مسابقات باید چه انتظاری داشت.

در حقیقت این شرکت مشهورترین شرکت ایجاد تفریح برای تماشاچی ها از طریق نمایش صحنه هایی پر از خشونت و بی رحمی است. مسابقات دیگری هم با نام های مختلف در دنیا برگزار می گردد. مثلا مسابقات NWA که مسابقات حرفه ای این ورزش برای سنگین وزن هاست. WCW هم از جمله سازمان های دیگری است که در این نمایش ورزشی دستی بر آتش دارد. در طول دهه گذشته شرکت TNA توانسته است بسیاری از قهرمانان مسابقات قبلی مثل WWF یا WCW را وارد مسابقات خودش بکند. پرافتخارترین کشتی گیر حرفه ای حال حاضر دنیا ریک فلر نام دارد که 16 بار قهرمان کشتی حرفه ای دنیا شده است.

کمربند قهرمانی سازمان WWE که به برترین نمایش دهنده اهدا می گردد

او با نام کامل ریچارد مرگان فلر در رسلمینیا 24 ازشان مایکلس مغلوب شد و باز نشسته شد. اما سر پیری هوس معرکه گیری به سرش زد و دوباره در سال 2010 در کمپانی TNA به صحنه مسابقات بازگشت. ورزشکارانی مثل اندرتیکر، هولک هوگان، راک، مچومن، رندی ساویج و کین بعد از او قرار دارند و از نظر مقام های قهرمانی به پای او نمی رسند. او هشت بار قهرمان NWA یا مسابقات سنگین وزن دنیا شده.

شش مرتبه در مسابقات WCW و دو مرتبه فدراسین دنیای این ورزش و دو بار دیگر هم در مسابقات TNA قهرمان شده است. نکته جالب اینجاست که فلر متولد سال 1949 است و در سال 2010 با بیشتر از 60 سال سن به این مسابقات برگشت. در مسابقات WWE کسانی مثل ترپل اچ و اندرتیکر از جمله قهرمانان نامدار سنگین وزن هستند. ترپل هشت بار قهرمان این مسابقات شده و توانسته کمربندهای مختلف شرکت را به چنگ بیاورد. در شرکت TNA هم که از سال 2002 وارد این ورزش و صنعت نمایشی شده است افرادی مثل کیون نش بارها قهرمان این مسابقات شده اند.

مرد مرده

یکی از مشهورترین کشتی کج کاران امروز دنیا کسی نیست جز آندر تیکر. ظاهر عجیب و نخراشیده این ورزشکار برای طرفداران این رشته پر از خشونت تصویر آشنایی است. او ظاهراً خیلی به مردن علاقه دارد تا جایی تا به حال که حداقل چهار مرتبه خبر مرگش بین طرفدارانش منتشر شده و خیلی ها را ناراحت نموده است. البته معلوم نیست که او خودش دوست دارد این خبر را بین مردم پخش کند یا این موضوع سیاست مدیربرنامه هایش است که در مشورت با ترتیب دهندگان مسابقات او را روی کاغذ روزنامه ها می کشند و زنده می نمایند.

اما مطمئنا این هم یکی از ترفندهای برگزارنمایندگان مسابقات کشتی کج برای جذب بیننده بیشتر و ایجاد هیجان است. مثلا خبر مرگ آندر تیکر اولین بار در مسابقات سوروایور سیرس 2003 پخش شد. او در این مسابقه به یاری مک من آمد اما شرکت نماینده های تیم مقابل به صورت نمایشی او را کشتند. آندر تیکر بعد از ماجرا حتی در قبر هم گذاشته شد و همه جا به طور رسمی اعلام شد که او مرده است. حتی تا چند ماه هم خبر مرگ او جدی گرفته شد تا اینکه او در مسابقات بعدی با نام شیطان سرخ پا به رینگ مسابقات گذاشت و همه دیدند که شیطان سرخ درحقیقت همان آندر تیکر است.

طرفداران این سوپراستار کشتی کج به خاطر زنده بودنش اشک می ریختند و این یعنی حیله کمپانی برای دراماتیک کردن این مسابقات جواب داده بود. البته نتیجه این کار این بود که تماشاچیان به او لقب مرد مرده را بدهند. او اولین کمربند قهرمانی اش را در سال 1991 گرفته است. نام اصلی آندر تیکر درحقیقت مارک ویلیام کالاوی است. او در سال 1965 به دنیا آمده است. او با قد 10/2 و وزنی بیشتر از 130 کیلوگرم یک شخصیت ایده آل برای این رشته پر از خشونت است و این یعنی او هم مثل بقیه قهرمانان این مسابقه نمایشی به خاطر فیزیک بدنی اش وارد این رشته شد. او چهار بار قهرمان سنگین وزن دنیا شده و بارها هم قهرمانی در مسابقات دونفره یا تیمی را به دست آورده است.

بچه مثبت

ری مستریو یکی از قهرمانان شناخته شده مسابقات کشتی کج در دنیا است. او با نام مارمولک سبز شناخته می گردد. با اینکه از فیزیک چندان مناسبی برخوردار نیست اما همین هیکل ریز و کوچک او باعث شده که به یکی از قهرمانان مورد علاقه این رشته ورزشی تبدیل گردد. شاید هم برگزارنمایندگان مسابقات از دادن قهرمانی به او و چند ورزشکار دیگر مثل او هدفی داشته باشند. آنها می خواهند به این ترتیب به بینندگان ثابت نمایند که مسابقاتشان واقعی است و حتی آدم هایی با قد 70/1 و وزن 79 کیلوگرم هم در آن قهرمان می شوند.

گرچه باور این موضوع برای تماشاچی ها خیلی سخت است! مستریو یک دورگه آمریکایی- مکزیکی است. این را از روی نام اصلی او هم می توان فهمید چون نام او در حقیقت اسکار گوتیرز است. او کشتی حرفه ای را در چند لیگ سطح پایین و سپس مکزیک و ژاپن در سال 1989 آغاز کرد. در این مدت هم توانست عنوان های سبک وزن HHW، عنوان اصلی لیگ MNW (مکزیک) و چند عنوان تیمی دیگر را به دست بیاورد. مستریو انتها در سال 1996 به یکی از دو لیگ بزرگ آن سال ها- یعنی WCW- راه پیدا کرد.

در ابتدای کارش مقابل دین مالنکو مغلوب شد و نتوانست عنوان سبک وزن را از آن خود کند ولی در هشت جولای با شکست دادن او در ماندی نایترو توانست برای اولین بار قهرمانی را به دست بیاورد. او حتی در یک مسابقه نمایشی در مقابل غولی مثل آندر تیکر هم نهاده شد و توانست او را تا سر حد باخت پیش ببرد. مستریو متولد سال 1974 است.

آقای دشمنی

پاول میشل لوسکو متولد 1969 در آمریکا و یکی از قهرمانان نمایش کشتی حرفه ای در دنیا است. او را در رینگ مبارزه با نام تریپل اچ می شناسند و یکی از مشهورترین وزشکاران این رشته است. او مسابقات حرفه ای را در سال 1993 با سازمان wcw آغاز کرد و بعدها به مسابقات حرفه ای فدراسیون دنیای کشتی حرفه ای پیوست.

از آنجایی که برگزارنمایندگان این مسابقات از هر ترفندی برای بالا بردن هیجان استفاده می نمایند برخی وقت ها به دامن زدن به دشمنی های خیالی بین مسابقه دهندگان هم رو می آورند. مثلا هر ورزشکاری نسبت به تعداد دیگری از ورزشکاران دشمنی دیرینه و کینه دارد. نکته جالب هم اینجاست که ورزشکارانی که با هم دشمنی دارند معمولا در هر دوره مسابقات باید با هم بازی نمایند.

تریپل اچ هم دشمنان زیادی دارد. جان سنا، ریک فلر و باتیستا از جمله مشهورترین دشمنان او هستند. او در آخرین دوره مسابقات نتوانست از پس جان سنا بربیاید و کمربندش را از دست داد. قبل از آن اچ توانسته بود در سال 1996 قهرمان فدراسیون دنیای بگردد و کمربند قهرمانی را به دست بیاورد. او یک سال بعد با درخشش زیاد توانست قهرمان قهرمانان این رشته بگردد. او به قهرمانی اش در مسابقات مختلف تا سال 2002 ادامه داد اما نتوانست این قهرمانی ها را ادامه بدهد و مقام هایش را از دست داد. با این همه او یکی از مشهورترین و بزرگ ترین قهرمانان این رشته

است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 تیر 1402 بروزرسانی: 24 تیر 1402 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2226

به "مسابقات خشن کشتی کج واقعیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسابقات خشن کشتی کج واقعیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید