مشکل کسری زمین برای مسکن دولتی پابرجا است

به گزارش مجله سویگل، در حالی که وزیر راه و شهرسازی هفته قبل اظهار داشت که به بعضی از خانوارها زمین رایگان داده می گردد، اما این وزارتخانه کسری زمین برای اجرای برنامه ساخت یک میلیون مسکن را به صورت رسمی تایید کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر اجرای بزرگترین طرح دولت سیزدهم را بر عهده دارد. قرار است تا انتها دولت ابراهیم رئیسی چهار میلیون واحد مسکونی ساخته گردد.

مشکل کسری زمین برای مسکن دولتی پابرجا است

از مهم ترین مسائل این طرح که از ابتدا مطرح بوده، کسری زمین برای ساخت است. در قانون جهش فراوری و تامین مسکن، دولت کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات و دستگاه های دولتی و بعلاوه شرکت هایی که 100 درصد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت است را مکلف کرد که اراضی در اختیار خود را ظرف مدت دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، به صورت رایگان به وزارت راه و شهرسازی واگذار نمایند. اما این ارگان های دولتی نیز به این قانون عمل نکردند.

حالا کسری زمین دولتی به صورت رسمی تایید شده است. چند روز پیش، وزارت راه و شهرسازی با انتشار مصاحبه ای به نقل از عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن اظهار داشت: در بعضی شهرها و استان های کشور با وجود ثبت نام متقاضیان و واریز وجه، کسری زمین وجود دارد.

فردین شاکری به موضوع کسری زمین برای ساخت واحدهای مسکن ملی اشاره نموده است. به گفته او، زمین در بعضی شهرها از جمله سنندج، همدان و بعضی شهرهای دیگر با وجود واریز وجه تامین نشده است. در واقع دولت برای ساخت 400 هزار واحد با مشکل تامین زمین روبرو شده است اما تصمیم دارد زمین ساخت چهار میلیون واحد را تامین کند.

برخلاف مسئله ای که برای ساخت این واحدهای مسکونی وجود دارد، وزیر راه و شهرسازی یک وعده نو برای اعطای زمین رایگان داده است. رستم قاسمی در هفته قبل گفت: به خانوارهای دارای سه تا چهار فرزند، زمین مجانی برای ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن داده می گردد.

طرح نهضت ملی مسکن در حالی قرار است اجرا گردد که از همان شروع بعضی از استان ها از جمله استان قم در تامین زمین به مشکل خوردند. از همان زمان معین بود که دولت زمین لازم برای اجرای این طرح را ندارد اما وعده ها ادامه پیدا کرد و دولت همچنان مصر است که 4 میلیون مسکن بسازد، به خانوارهای دارای چند فرزند زمین رایگان بدهد و این خانه ها را با قیمت متری 5 میلیون به جامعه هدف واگذار کند.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2063

به "مشکل کسری زمین برای مسکن دولتی پابرجا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل کسری زمین برای مسکن دولتی پابرجا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید