موسوی: هیچ اتفاق جدیدی درباره رژیم حقوقی دریای خزر رخ نداده است

به گزارش مجله سویگل، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که هیچ اتفاق جدیدی درباره رژیم حقوقی دریای خزر رخ نداده است.

موسوی: هیچ اتفاق جدیدی درباره رژیم حقوقی دریای خزر رخ نداده است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با ایرنا، بحث ها و حدس ها درباره مشخص رژیم حقوقی دریای خزر را نادرست توصیف کرد و گفت: تحول جدیدی در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر صورت نگرفته و بحث ها از سطح همکاری کشورها و مذاکرات فراتر نرفته است.

موسوی درباره ابراز نگرانی بعضی از مشخص حدود رژیم حقوقی خزر گفت: حضور دکتر ظریف در صحن مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سؤال سال گذشته نمایندگان مجلس بوده است. هیچ بحث حقوقی در این زمینه نهایی نشده است. مذاکرات تا این زمان محدود به کلیات همکاری کشورهای ساحلی خزر بوده و هیچ مبحثی درباره رژیم حقوقی و تقسیم حدود بستر و زیربستر توافق و نهایی نشده است.

وی اعلام نمود که دریای خزر پیچیدگی ها و ویژگی های خاص خود را دارد که پنج کشور آن را احاطه نموده اند. به همین دلیل تاکنون بحث رژیم حقوقی آن نهایی نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هر پنج کشور (ایران، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه) کوشش نموده اند به راه چاره برسند که مستلزم کار فنی و حقوقی بسیار دقیق و طاقت فرساست که در حال پیگیری است و حرف هایی که در این زمینه مطرح می گردد، فاقد مبنای موجهی است.

موسوی تاکید نمود: ابتدا باید مذاکرات درباره روش های ترسیم خط مبدا مستقیم نهایی گردد، سپس، بر مبنای آن، رژیم حقوقی تحدید حدود در قالب یک موافقتنامه پنج جانبه تدوین گردد. پس از آن لایحه مربوط به آن برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه گردد که هنوز هیچکدام از این مراحل طی نشده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 239

به "موسوی: هیچ اتفاق جدیدی درباره رژیم حقوقی دریای خزر رخ نداده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسوی: هیچ اتفاق جدیدی درباره رژیم حقوقی دریای خزر رخ نداده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید