میگرن از بدن در برابر دیابت محافظت می نماید

به گزارش مجله سویگل، ایرنا/محققان دریافتند افراد مبتلا به میگرن کمتر از سایرین دچار بیماری دیابت نوع 2 می شوند و مبتلایان به این نوع دیابت نیز استعداد کمتری برای ابتلا به میگرن دارند.

میگرن از بدن در برابر دیابت محافظت می نماید

از پایگاه خبری ساینس، محققان انجمن شیمی آمریکا با مطالعه ارتباط بین میگرن و دیابت در موش ها دریافتند پپتیدهایی که در میگرن موجب بروز درد می شوند، توانایی اثرگذاری بر اندازه فراوری انسولین را به وسیله افزایش تعداد سلول های فراورینماینده انسولین در پانکراس دارند.

پپتیدها پلیمرهای کوچکی هستند که از به هم پیوستن اسیدهای آمینو در زنجیره های کوتاه تشکیل می شوند.

پیش از این محققان می دانستند که دو نوع پپتید موسوم به CGRP و PACAP در سیستم عصبی وجود دارند که نقش مهمی در ایجاد دردهای میگرنی ایفا می نمایند.

اکنون تعیین شده است این پپتیدها به همراه پپتید دیگری موسوم به آمیلین در پانکراس نیز وجود دارند و اندازه ترشح انسولین در سلول های بتا را افزایش می دهند.

با وجود این که ارتباط بین دو بیماری هنوز به درستی تعیین نشده است، به اعتقاد محققان همین افزایش اندازه سلول های بتا و ترشح انسولین عامل مهمی است که از بدن در برابر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 محافظت می نماید.

به اعتقاد محققان شناسایی این ارتباط بین پپتیدهای عامل درد در میگرن و اندازه ترشح انسولین در بدن، هدف های تازهی را برای توسعه روش های درمانی و فراوری داروهای تازه برای مقابله با میگرن و دیابت نوع 2 فراهم می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1814

به "میگرن از بدن در برابر دیابت محافظت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میگرن از بدن در برابر دیابت محافظت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید