چگونه از خطر سنگ کلیه دور بمانیم؟

به گزارش مجله سویگل، اگر تا به امروز سنگ کلیه داشته اید، می دانید که درد آن چقدر شدید است. بسیاری از سنگ های کلیه بدون یاری پزشک از بدن دفع می شوند. ولی گاهی سنگ دفع نمی گردد یا حتی ممکن است بزرگ تر گردد که در این هنگام فقط پزشکان می توانند به شما یاری نمایند. هر گاه دچار حالت هایی نظیر درد شدید در پشت و پهلوها شدید که بهبود نمی یابد، وجود خون در ادرار و احساس سوزش حین ادرار کردن بودید حتما به پزشک مراجعه کنید. این علایم می تواند ناشی از سنگ کلیه باشد که احتیاج به مراجعه به پزشک دارد.

چگونه از خطر سنگ کلیه دور بمانیم؟

چگونه از خطر سنگ کلیه دور بمانیم؟

اگر تا به امروز سنگ کلیه داشته اید، می دانید که درد آن چقدر شدید است. بسیاری از سنگ های کلیه بدون یاری پزشک از بدن دفع می شوند. ولی گاهی سنگ دفع نمی گردد یا حتی ممکن است بزرگ تر گردد که در این هنگام فقط پزشکان می توانند به شما یاری نمایند. هر گاه دچار حالت هایی نظیر درد شدید در پشت و پهلوها شدید که بهبود نمی یابد، وجود خون در ادرار و احساس سوزش حین ادرار کردن بودید حتما به پزشک مراجعه کنید. این علایم می تواند ناشی از سنگ کلیه باشد که احتیاج به مراجعه به پزشک دارد.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه، قطعه ای از مواد جامد است که در داخل کلیه ها سوای از مواد درون ادرار تشکیل می گردد. سنگ های بزرگ ممکن است در حالب، مثانه یا پیشابراه گیر نمایند. همین عامل می تواند سبب انسداد و جلوگیری از خروج ادرار گردد.

آیا تمام سنگ های کلیوی شبیه هم هستند؟

خیر به طور کلی چهار نوع مختلف از سنگ های کلیوی وجود دارند.

- شایع ترین فرم آنها حاوی کلسیم است. در بسیاری از افراد، کلیه ها قادر به شستن کلسیم اضافی در ادرار هستند اما در برخی دیگر کلسیم در داخل کلیه ها رسوب می نماید. سپس این کلسیم همراه با سایر ترکیبات مخلوط شده و سنگ ها را ایجاد می نماید.

- سنگ های استروویتی ثانویه که به برخی عفونت های ادراری منجر می شوند. این سنگ ها حاوی مهمیم و آمونیاک هستند.

- سنگ های اسید اوریکی که به خصوص زمانی ایجاد می شوند که ادرار خیلی اسیدی است. در صورت وجود این سنگ ها باید مصرف گوشت در فرد محدود گردد.

- سنگ های سیستییین که بسیار نادر هستند. سیستییین به طور عمده در عضلات و برخی قسمت های دیگر به طور طبیعی فراوری می گردد. این مولکول هم می تواند در ادرار تجمع یافته و به تشکیل سنگ منجر گردد.

سنگ های کلیه چه شکلی هستند؟

سنگ های کلیه می توانند بسیار کوچک به میزان یک شن باشند یا اینکه بزرگ بوده و به میزان یک مروارید باشند. گاهی هم به حدی بزرگ می شوند که به میزان توپ پینگ پنگ خواهند شد. سنگ ها می توانند صاف یا ناصاف باشند و معمولا به رنگ زرد یا قهوه ای هستند.

پزشک در ارتباط با مسائل سنگ چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟

اگر سنگی وجود داشته باشد که به خودی خود دفع نگردد، پزشک به تدریج اقداماتی انجام خواهد داد تا انتها سنگ دفع گردد. در گذشته تنها راه خلاصی از سنگ ها انجام جراحی بود، اما امروزه روش هایی وجود دارد که می توان بدون انجام جراحی آنها را دفع کرد که شامل استفاده از امواج پر انرژی به وسیله پوست برای شکستن سنگ است (سنگ شکنی) و روش های جراحی خاصی که کمترین عارضه جانبی را در پی خواهد داشت.

پزشک چگونه می تواند به ماهیت و نوع سنگ پی ببرد؟

برترین راه برای یافتن نوع سنگ، آزمایش خود سنگ است. اگر احساس می کنید که سنگ کلیه دارید و سنگ دفع می کنید، بعد از دفع حتما سنگ خود را نگه دارید و با آزمایش ادرار یا خون هم می توان به ماهیت سنگ پی برد. برای آزمایش ادرار باید ادرار 24 ساعته جمع آوری گردد.

برای یافتن نوع سنگ، فرد به چه چیزهایی احتیاج دارد؟

روش درمانی ای که پزشک برای درمان سنگ به کار می برد به نوع سنگ بستگی دارد. به اسم مثال داروهایی که برای درمان سنگ های کلسیمی مورد استفاده قرار می گیرند روی سنگ های استروویتی اثری ندارد. رژیم غذایی که برای درمان سنگ های اسیداوریکی استفاده می گردد هم روی سنگ های کلسیمی اثری ندارد. بنابراین برای درمان سنگ، بررسی و آزمایش دقیق سنگ باید انجام گردد.

برای جلوگیری از بروز سنگ چه اقداماتی می توان انجام داد؟

تا آنجا که ممکن است مایعات مصرف کنید. سعی کنید روزانه 12 لیوان آب بنوشید. نوشیدن زیاد مایعات به شستن مواد موجود در ادرار و جلوگیری از رسوب آنها یاری می نماید. به علاوه می توان آب لیمو یا آب میوه هم استفاده کرد. اما آب از همه بهتر است. سعی کنید مصرف چای و قهوه خود را حداقل تا دو فنجان در روز کاهش دهید؛ زیرا کافئین به تشکیل سنگ یاری می نماید. ممکن است به شما توصیه گردد که از غذاهای خاصی بیشتر استفاده نموده و یکسری غذاهای دیگر را کمتر مصرف کنید. به اسم مثال در صورت سنگ اسید اوریکی فرد باید کمتر گوشت مصرف کند زیرا گوشت در بدن به اسید اوریک تبدیل می گردد. گاهی هم می توان برای جلوگیری از تشکیل سنگ های اسید اوریکی یا کلسیمی از دارو استفاده کرد.

نکاتی که باید به یاد داشته باشید:

- بسیاری از سنگ ها بدون یاری پزشک از بدن دفع می شوند.

- در صورت وجود درد شدید در پشت یا پهلوها و در صورت ادامه دار شدن این درد به پزشک مراجعه کنید.

- در صورت وجود خون در ادرار به پزشک مراجعه کنید.

- برای جلوگیری از تشکیل سنگ تا حد ممکن آب بنوشید.

- بعد از دفع سنگ، برای نشان دادن آن به دکتر، آن را نگه دارید و از پزشک در خصوص نحوه پیشگیری از بروز سنگ سوال کنید.

منبع:سلامت نیوز

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1771

به "چگونه از خطر سنگ کلیه دور بمانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از خطر سنگ کلیه دور بمانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید