گرانی زمین پاشنه آشیل انبوه سازی مسکن

به گزارش مجله سویگل، زمین همچنان متهم اصلی و نخستین عامل در گرانی قیمت تمام شده مسکن در کشور محسوب می گردد. هزینه ساخت هر مجتمع مسکونی به ترتیب به 4دسته عامل اصلی هزینه تهیه زمین، هزینه ساخت و بهره برداری، هزینه زیرساخت و هزینه پروانه ساخت قابل تفکیک است که در شرایط کنونی هزینه تهیه زمین حدودا 50 تا 80درصد قیمت تمام شده هر مترمربع آپارتمان را شامل می گردد.

گرانی زمین پاشنه آشیل انبوه سازی مسکن

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

سیاستگذاری های دولتی با کاهش هزینه در این بخش می تواند یاری شایانی به بهای تمام شده و درنتیجه قیمت فروش هر واحد مسکونی به مصرف کننده کند. یکی از بهترین راه چارهها برای کاهش هزینه تهیه زمین استفاده از ظرفیتی است که دولت و وزارت راه و شهرسازی برای عرضه زمین های دولتی به انبوه سازان و دست اندرکاران فراوری در بخش صنعت ساختمان دارند.

این یک راه چاره متداول در بسیاری از کشورها برای متعادل کردن هزینه مسکن است, اما متأسفانه در ایران به رغم اینکه از سالیان پیش در برنامه دولت های مختلف قرار داشته تا به امروز نتیجه مطلوبی به دنبال نداشته است. به عنوان نمونه می توان از کوشش دولت دوازدهم در اختصاص بخشی از زمین های دولتی به طرح اقدام ملی مسکن اشاره نمود که از 15 ماه پیش شروع شده؛ اما به خصوص در کلانشهرها به واسطه اختصاص زمین در مناطق پیرامونی و شهرک ها، تأثیری بر معادلات فراوری مسکن نداشته است.

این در حالی است که طرح هایی همچون جابه جایی 19پادگان با هدف آزادسازی 5هزارو400هکتار زمین و الحاق آن به اراضی ذخیره نوسازی، بازگرداندن اراضی دولتی بلااستفاده توسط وزارتخانه ها به دولت، شروع ساخت 17هزار واحد مسکونی بافت فرسوده توسط بخش خصوصی پیرو طرح و رویکرد بازآفرینی شهری یا اجرای قانون ساماندهی و حمایت از فراوری و عرضه مسکن که قرار بود مشارکت زمین های دولتی در طرح های انبوه سازی را پررنگ تر و بیش ازپیش به همراه داشته باشد، می توانست تأثیر محسوسی روی فراوری مسکن شهری داشته باشد؛ اما این سیاست ها به هر دلیل اجرایی نشده و فعالان حوزه ساخت وساز مسکن همچنان باید با قیمت های سرسام آور زمین های بخش خصوصی کنار بیایند و کالایی که اولویت اول سبد هر خانواده ایرانی است بسیار گران تر و بالاتر از سطح قیمت آن به مصرف کننده عرضه گردد.

در شرایط حاضر، زمین به پاشنه آشیل فراوری انبوه مسکن تبدیل شده؛ اما همچنان این امید وجود دارد که با سختگیری و پشتکار متولیان بخش شهرسازی و مسکن به ویژه هیأت دولت و کمیسیون عمران مجلس، راه برای تخصیص زمین های دولتی بلااستفاده به صندوق زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی و عرضه آن به سازندگان و انبوه سازان ذیصلاح هموار گردد و فراوری و عرضه مسکن ارزان قیمت برای آحاد مردم جامعه تحقق یابد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1487

به "گرانی زمین پاشنه آشیل انبوه سازی مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرانی زمین پاشنه آشیل انبوه سازی مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید