15 بار گرانی بنزین، با تورم چه کرد؟

به گزارش مجله سویگل، دلالان که در سال 98 به دلیل ثبات و تعادل بازار در اغلب بازارها، کمترین بازدهی را کسب نموده اند، همیشه کوشش نموده اند که به بهانه مختلف، قیمت ها را جابه جا نموده و برای خود کسب سود نمایند. حالا نیز افزایش قیمت بنزین بهانه خوبی بوده تا از این فرصت، برای به حداکثر رساندن سود خود اقدام نمایند.

15 بار گرانی بنزین، با تورم چه کرد؟

به گزارش، در حالی که اقتصاددانان معتقدند که عامل کلیدی افزایش قیمت ها و تورم، افزایش قیمت بنزین نیست، اما گروهی موج سوار و سوءاستفاده نماینده به هر بهانه ای متوسل می شوند تا با ایجاد تلاطم در بازار های مختلف، قیمت ها را بالا ببرند.

این در شرایطی است که دولت بلافاصله بعد از تغییر قیمت بنزین، به بخش های مختلف اقتصادی اولتیماتوم داد که اجازه افزایش قیمت ندارند و حتی درخواستی برای گرانی کالا ها نیز نداشته باشند.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت رضا رحمانی هفته گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار با تاکید بر این که هیچ افزایش قیمتی در کالا ها نخواهیم داشت، گفت: باید با نصب بنر، متخلفین را به مردم معرفی کرد تا مردم از این طریق بدانند که که این فرد در حق آن ها اجحاف نموده است.

بر این اساس، سازمان حمایت مصرف نمایندگان و تولیدنمایندگان اعلام نمود براساس مصوبه جلسه کارگروه تنظیم بازار در تاریخ 24 آبان، هر گونه افزایش قیمت کالا و خدمات به خصوص به بهانه افزایش قیمت بنزین ممنوع خواهد بود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران نیز از دو برابر شدن نظارت ها بر بازار خبر داده است. عزیزالله افضلی با بیان این که در پی اصلاح قیمت بنزین، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مکلف شده گشت های بازرسی را تشدید کند، متذکر شد: مقرر شده سازمان صمت با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، پلیس امنیت اقتصادی، بازرسی اتاق اصناف تهران و دستگاه های مرتبط دیگر از واحد های صنفی بازرسی کند.

در این میان، آن طور که مقامات دولتی اعلام نموده اند، تصمیم دولت این است که تا سرانجام سال هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم. عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت چندی پیش اعلام نمود: برنامه ای برای افزایش قیمت کالا ها نداریم و بر همین اساس اقلامی که مدیریت آن ها در اختیار دولت است، تا شب عید نیز ثابت خواهد ماند.

عباس قبادی در مورد شرایط بازار و کنترل قیمت ها گفت: در حال حاضر با توجه به بازرسی هایی که در بازار انجام می گردد، شرایط خوبی حاکم بوده و با توجه به فراوانی کالا و تکمیل بودن انبار های ذخایر استراتژیک، با افزایش و یا تغییری در قیمت ها روبه رو نخواهیم شد.

آخرین آمار از شرایط تورم ماهانه، از نزولی شدن تورم حکایت دارد. بنا به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه آبان ماه 1398 برای خانوار های کشور به 41,1 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 0.9 واحد درصد کاهش نشان می دهد.

نرخ تورم نقطه ای گروه های عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات و کالا های غیرخوراکی و خدمات نیز به ترتیب 28,8 و 26.2 درصد بوده و نرخ تورم نقطه ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه ای برای خانوار های شهری 27 درصد است که نسبت به ماه قبل 1,3 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار های روستایی 27,3 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 1,2 واحد درصد کاهش داشته است.

در این میان، دلالان که در سال 98 به دلیل ثبات و تعادل بازار در اغلب بازارها، کمترین بازدهی را کسب نموده اند، همیشه کوشش نموده اند که به بهانه مختلف، قیمت ها را جابه جا نموده و برای خود کسب سود نمایند. حالا نیز افزایش قیمت بنزین بهانه خوبی بوده تا از این فرصت، برای به حداکثر رساندن سود خود اقدام نمایند.

این در حالی است که به اعتقاد اقتصاددانان، عامل کلیدی افزایش قیمت ها، افزایش در حجم پول و تغییر متغیر های وابسته به آن است. ضمن این که در امسال و سال آینده تنگنا های اقتصادی دولت می تواند چندین برابر افزایش قیمت بنزین، تورم ایجاد کند.

به گفته مرتضی ایمانی راد، افزایش قیمت بنزین می تواند قیمت های نسبی را جابه جا کند، ولی خودش عامل افزایش قیمت ها نیست.

به باور وی، افزایش قیمت ها در برابر افزایش قیمت بنزین تنها یک مساله روانی است که اثرگذار هم هست، ولی اثر آن در کوتاه مدت است و در بلندمدت از بین می رود. در ضمن مطالعات نشان می دهد که افزایش سه برابری بنزین تنها کمتر از 25 درصد روی کرایه حمل اثر دارد.

تحلیل های موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد حداکثر اثر قیمت بنزین بر روی نرخ کالا ها 4 درصد دیده شده است؛ عددی که چندی پیش نیز رییس کل بانک مرکزی به آن اشاره نمود و گفت: وی اضافه کرد: محاسبات اداره آنالیز های اقتصادی بانک مرکزی نشان می دهد که تاثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم، در حدود 4 واحد درصد در سال خواهد بود.

معاون وزیر اقتصاد نیز هفته گذشته در نشست خبری سخنگوی دولت با حضور مسئولان مرتبط با اجرای طرح اصلاح قیمت در پاسخ به خبرنگاران گفت: اثر مستقیم این افزایش قیمت کمتر از دو درصد است. نگرانی مردم ناشی از تجارب گذشته است و ربطی به این موضوع ندارد.

بر این اساس، به گفته حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی 15 بار قیمت بنزین از 10 تا 400 درصد افزایش یافته است که 6 بار موجب کاهش تورم و 3 بار موجب افزایش تورم شده و 6 بار نیز تورم تغییر ننموده است.

وی تاکید دارد: با کنترل هایی که انجام می دهیم، جلوی شوک حاصل از گرانی بنزین را می گیریم و پس از مدتی مردم مزایای حاصل از این طرح را می بینند. نقطه قوت اجرای طرح ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت ها، همکاری اصناف است.

منبع:خبرآنلاین

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 556

به "15 بار گرانی بنزین، با تورم چه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 بار گرانی بنزین، با تورم چه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید