مصرف دارو با حسگر های قابل کاشت در بدن رصد می گردد

به گزارش مجله سویگل، برای درک بهتر از غلظت و شرایط دارو درون بدن، محققان حسگر قابل کاشتی ساختند که در آن از نانوذرات طلا استفاده شده است.

مصرف دارو با حسگر های قابل کاشت در بدن رصد می گردد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، ایده حسگر های قابل کاشت که به طور مستمر اطلاعات مربوط به علائم حیاتی و غلظت مواد یا دارو ها را در بدن رصد نموده و به پزشک انتقال می دهند، مدت هاست پزشکان و دانشمندان را مجذوب خود نموده است. چنین حسگر هایی امکان رصد مداوم پیشرفت بیماری و موفقیت درمانی را فراهم می نمایند.

با این حال، تا به امروز حسگر های قابل کاشت برای ماندن دائمی در بدن مناسب نبودند و باید پس از چند روز یا چند هفته تعویض شوند. از یک طرف، مشکل رد ایمپلنت وجود دارد، زیرا بدن حسگر را به عنوان یک جسم خارجی تشخیص می دهد. از طرف دیگر، رنگ حسگر که نشان دهنده تغییرات غلظت مواد در بدن است تا به امروز ناپایدار بوده و با گذشت زمان کمرنگ شده است.

دانشمندان دانشگاه یوهانس گوتبرگ ماینز (JGU) نوع جدیدی از حسگر قابل کاشت در بدن را فراوری نموده اند که می تواند برای چندین ماه در بدن کار کند. این حسگر با استفاده از نانوذرات طلا ساخته شده که پایداری رنگی دارند که با گیرنده های مولکول های خاص اصلاح می شوند. این نانوذرات طلا که در یک بافت پلیمری مصنوعی قرار داشته، در زیر پوست کاشته می شوند و در آنجا با تغییر رنگ، تغییر غلظت دارو را گزارش می نماید.

گروه تحقیقاتی پروفسور کارستن سونیچسن در JGU از نانوذرات طلا به عنوان حسگر برای شناسایی مقادیر کمی پروتئین در سلول ها استفاده نموده است. نانوذرات طلا مانند آنتن های کوچک نور عمل می نمایند، آن ها به شدت نور را جذب و پراکنده می نمایند و بنابراین رنگارنگ به نظر می رسند. این نانوذرات با تغییر رنگ در تغییر در محیط پیرامون خود واکنش نشان می دهند.

برای جلوگیری از تخریب این ذرات ریز توسط سلول های ایمنی، آن ها در یک هیدروژل متخلخل با ساختار بافت مانند قرار می گیرند. پس از کاشت در زیر پوست، رگ های خونی کوچک و سلول ها به منافذاین هیدروژل نفوذ نموده و رشد می نمایند. بنابراین، این حسگر در بافت واقع شده است و به عنوان جسم خارجی رد نمی گردد.

پروفسور کارستن سونیچسن، رئیس گروه فناوری نانو در JGU گفت: این حسگر مانند یک خال کوبی نامرئی است، خیلی بزرگتر از یک سکه نبوده و ضخامت میلی متری دارد.

محققان JGU حسگر های نانوذرات طلای خود را در زیر پوست موش های بدون مو کاشته اند. تغییرات رنگ در این حسگر ها به دنبال تجویز دوز های مختلف آنتی بیوتیک کنترل شد. مولکول های دارو به وسیله جریان خون به حسگر منتقل می شوند. با اتصال به گیرنده های خاص روی سطح نانوذرات طلا، آن ها تغییر رنگ وابسته به غلظت دارو را ثبت کردند. به لطف نانوذرات طلا با ثبات رنگ و هیدروژل یکپارچه، تعیین شد که این حسگر ها طی چندین ماه از نظر مکانیکی و نوری پایدار مانده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1575

به "مصرف دارو با حسگر های قابل کاشت در بدن رصد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف دارو با حسگر های قابل کاشت در بدن رصد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید